Zoektocht

De teller staat op dertig herhalingen, om gek van te worden. Inmiddels heb ik de eerste helft van mijn eerste boek wat kunnen loslaten. Ik ben aan het corrigeren maar ook aan het schrappen. En dan komt die criticus naar boven, wanneer is het goed genoeg? Ik heb geweldige meelezers die me prikkelen bij ieder deel wat ik schrijf. Ik krijg steun van een vriendin waarbij ik iedere dag terecht kan om mijn proces te delen met alle emoties die daarbij horen. Ik spreek met mensen uit het vakgebied, stimulerend en motiverend. Ik voel ook mijn onzekerheden doordat iedereen andere visies heeft.

 

Deze maand stond het uitzoeken van de marketing op de planning. Bij deze verdieping kwam ik er achter dat er zoveel meningen zijn over hoe je de marketing zou moeten aanpakken. Dat is bij mijn schrijfproces trouwens niet anders. Dit kwam niet als een verrassing maar wat had ik duidelijkheid toch fijn gevonden. Ik zal dus toch een eigen koers moeten gaan varen ondanks alle meningen van anderen. Je bootje kan zinken en dan begin je gewoon weer opnieuw met alles wat je daarbij geleerd hebt. Of je bootje vaart zonder teveel golven naar de overkant. Beide levert je een winst op dus waar doe ik nu zo moeilijk over? 

 

Marketing

Dit vak heb ik als hoofdvak op school gehad. Dat is meer dan twintig jaar geleden en niet meer te vergelijken met deze tijd.

Ik houd ervan om alles zelf uit te zoeken en wat ben ik blij dat mijn zoon ook met tips en ideeën komt. Tijdens de verdieping werd ik er niet rustiger op. Zo las ik het advies om iedere dag wat te plaatsen op social media. Een persoon moet je gaan leren kennen en heeft herhaling nodig. 'Is dat wel zo?' vroeg ik me direct af. Ik ben op zoek gegaan naar tegenreacties. Ik kwam er al gauw achter dat er heel wat verschillende meningen zijn. Er zijn mensen die juist wegklikken als ze iedere dag wat van dezelfde persoon zien, zeker als het over hetzelfde onderwerp gaat. De kans bestaat dat deze mensen direct doorklikken als je met groot nieuws komt. Er zijn ook mensen die stoppen met volgen omdat ze het irritant gaan vinden. Ik weet wel bij welke groep ik zelf hoor.

 

Welke koers ga ik varen?

Dan mezelf maar eens verdiepen in reacties en het aantal likes die voorbij komen. Ook daarin heb ik gekeken naar verschillende soorten mensen en hun aanpak. Er kwam naar voren dat als iemand dagelijks post het altijd dezelfde mensen zijn die reageren. Dat zijn vaak de mensen die in je netwerk zitten. Hoe bereik je de doelgroep die jou nog niet kent? Hoeveel mensen delen elkaars berichten om te helpen? En als iemand wel wat gaat delen, hoeveel reacties krijg je daar dan op? Er zijn al groepen mensen die moe worden van alle informatie. Ze stoppen zelfs met social media en daarvan ken ik er al meerderen vanuit mijn eigen netwerk. Een andere groep zie je dagelijks, bijna ieder uur op social media voorbij komen. En dát vind ik nu interessant. Iedereen heeft een eigen visie en handelt dus ook anders.

 

Marketing training

Je volgt wellicht een marketing training omdat je dan denkt meer te gaan verkopen. Dat is iets wat ik de laatste tijd vaak voorbij zie komen. Ik heb geleerd dat........dus dat is de beste aanpak. Maar zullen die mensen ook zelf dieper hebben nagedacht of nemen ze maar wat van iemand anders over?  Hoe meer je leert en daar ook bewust over nadenkt, hoe meer vorm het gaat krijgen. Wel denk ik dat een training vaak een eenzijdig advies geeft, dat is de visie van de persoon die de training geeft. Daarnaast zul je nooit een goede verkoper worden als dat niet in je zit. In dit geval zijn dromen bedrog en kost het ook nog eens veel geld om een cursus af te ronden. 

 

Wees creatief

Ik heb wel gemerkt dat creativiteit erg belangrijk is om de aandacht te trekken. Het is toch een uitdaging om iets te gaan bedenken wat nog niet is bedacht of wat net even anders is. Ik zie ook dingen op social media voorbij komen waarbij ik denk: had je dat niet wat professioneler kunnen aanpakken? Ik besef heel goed dat dat niet altijd een keuze is. Het is een investering en dat geld moet er wel zijn. Toch kun je met heel weinig middelen een marketingplan bedenken. Zelf voel ik wel de zoektocht die daarbij is ontstaan omdat ik nu heb ervaren dat mensen elkaar altijd tegenspreken. Daarom is het dicht bij mezelf blijven nog steeds mijn houvast. Maar wat is dat een lastig proces zeg! Voorlopig lig ik op schema, gelukkig krijg ik daarbij hulp van mijn zoon. Kon ik zijn zekerheid op dit gebied maar in mijn lichaam knallen. Dan was er vast vuurwerk ontstaan.

 

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Monique (zondag, 31 mei 2020 13:11)

    Die zekerheid komt vast als je nog verder in het proces komt, voorlopig moet je gewoon roeien met de riemen die je hebt. En je kunt jezelf ook nog afvragen heeft iedereen het wel over dezelfde boot? Een rubberen roeibootje zal zich nooit op zijn gemak voelen op de grote oceaan en een cruiseschip zal ook niet vlak naast een zeilboot willen varen. Volg je eigen koers, vaar op een compas en kijk naar de horizon!